"...rengeteg aggály merül fel a tervezettel kapcsolatban, és számos indok arra, hogy az óvoda összevonási tervezetet vessék el. Engedje meg, hogy egy párat itt megismételjünk:
• A zuglói óvodákban folyó nevelés színvonalát a szülők kielégítőnek és magasnak tartják, az összevonás gyakorlati megvalósítása a szakmai színvonal csökkenését jelentené.
• A sokszínű, értékes egyedi óvodai programok az összevonás eredményeként gyengülnének, az információáramlás lassulna, a helyi szintű problémák kezelése megnehezülne.
• A munkáját szakmailag és emberileg jól végző és megfelelő légkört teremtő óvodapedagógusok helyzete bizonytalanná válna, leterheltségük növekedne. A személyi háttér megbomlása közvetlenül érzelmileg is érinti gyermekeinket.
• A pályázati munka ügyintézése bonyolultabbá válna, a tagintézmények kiszolgáltatottá válnának, esélyei csökkennének pályázati pénzek elnyerésére. Az anyagi források elvesztése tovább rontaná a szakmai színvonalat.
• Az eddig sem könnyű karbantartási feladatok ellátása még inkább megnehezülne
Az óvodák átszervezésével okozott szakmai, erkölcsi és érzelmi kár sokszorosan meghaladja az így esetlegesen megtakarítható összeget, ami elenyésző Zugló Önkormányzatának költségvetésében."
Polgármester Úrnak írt levelükből:
"...szándéknyilatkozatban leírt óvoda-bokrosítás ne valósuljon meg. Ezt a következőkkel szeretnénk röviden indokolni (az Önkormányzat Oktatási Osztályának megküldött óvodai véleményezésekben ennél részletesebb szempontok szerepelnek).
A zuglói óvodákban folyó nevelés szakmai színvonalával a szülők tökéletesen elégedettek. A többféle nevelési program alapján a szülők szabadon választhatták azt az óvodát, amelyik az ő gyermeküknek leginkább megfelelő. A jelenlegi óvodarendszer jól működik, de az összevonás eredményeként a sokszínű, értékes egyedi óvodai programok összemosódnának. Az óvodák önálló, csoporttól független szakmai vezetése elengedhetetlen a jelenlegi színvonal fenntartásához.
Az óvodavezetők személyes jelenléte biztosítja a családokkal való kapcsolattartást, a szakmai munka irányítását, adminisztratív feladatok koordinálását. Az átalakítás után az óvodavezetők az egyes telephelyekre ritkán tudnának ellátogatni, ott a pedagógusok munkáját megfigyelni, értékelni, és velük megbeszéléseket folytatni. Véleményünk szerint ez nem elégséges ahhoz, hogy valódi döntéshozóként és irányítóként fogadják el a pedagógusok és a szülők. Ilyen fizikai távolság mellett megvalósíthatatlan a napi kapcsolattartás, a személyes problémák megoldása. Az óvodapedagógusok munkájának értékelését olyan vezető látja majd el, aki nem látja azt. Az információáramlás lassulna, a helyi szintű problémák kezelése megnehezülne.
Amennyiben a tagóvodavezető csoportban dolgozik, a gyermekekkel töltendő kötelező óraszáma mellett minimális ideje marad a vezetői feladatokra, amelyeket eddig is egy vezetőhelyettes segítségével tudott ellátni.
Az óvodák bokrosítása esetén az egyes tagintézmények pályázati lehetősége ellehetetlenül a törvényi szabályozás miatt. Ez a jelenleg tagóvodaként működő intézményeket hátrányosan érinti már most is. Sok pályázatnál a pályázatot kifejezetten kis létszámú óvodák számára írják ki. Az óvodák összevonása esetén a zuglói óvodák elesnének attól a lehetőségtől, hogy ezeken a pályázatokon részt vegyenek, amivel igen nagy anyagi hátrányba kerülnének.
Összességében tehát az összevonások gyakorlati megvalósítása a szakmai színvonal csökkenését jelentené. A bokrosítási tervezet előzetes gazdasági számítások nélkül készült el és úgy gondoljuk, hogy az így esetlegesen megtakarítható összeg elenyésző Zugló Önkormányzatának költségvetésében. A következményként okozott szakmai, erkölcsi és érzelmi kár viszont sokszorosan meghaladja a vélt hasznokat. Mindezt bizonyítja azon területek óvodáinak negatív tapasztalata, ahol már történt ilyen összevonás (pl. Budapest egyes kerületei, Debrecen, Győr). Reméljük, hogy Zugló nem kerül ebbe a helyzetbe és továbbra is kiemelkedő nevelési színvonalú kerület maradhat fővárosunkon belül.
Tudjuk, hogy Ön is fontosnak tartja Zugló színvonalas oktatási rendszerének megtartását és további fejlesztését. Véleményünket támogatja az a mintegy másfél ezer aláírás, ami pár nap alatt a szülők körében gyűlt össze.
Hozzászólásból
"Ahhoz, hogy az önkormányzat el tudja küldeni a MÁK és az OH felé az adatokat, ahhoz az óvodának kell adatot szolgáltatni. Másrészt több olyan feladat van, amit közvetlenül az óvodák végeznek (közvetítő nélkül) : pl, KIR2, KIR3. Persze, ugyanannyit van csoportban... - mert lelkiismeretesen végzi a munkáját, tehát nem él gyakorlatban az órakedvezménnyel. De: közben csörög a telefonja, interjúztat, hívják a kollégák mert lebetegedtek, megszervezi a helyettesítést, túlórázik a betegek helyett, viszi a saját csoportját, stb... És akkor még nem is mondom, hogy mi van akkor, ha a vezető, vagy bármelyik kolléga jelentkezett minősítőnek, szakértőnek...- mert akkor ugye 1 nappal kevesebbet van az intézményben....Szóval engem senki ne próbáljon meggyőzni arról, hogy ez így rendben van. Mert nincs."
https://www.facebook.com/notes/199880243391404/
Miért kell?
2011. március 10-én a Zugló Önkormányzat Képviselő-testülete elfogadott egy tervezetet az óvodák összevonásáról, a „bokrosításáról”. E szerint a kerület 24 óvodáját 5 vagy 6 csoportba vonták volna össze, élükön egy-egy csúcsvezetővel. Ezt a tervezetet minden óvodában külön értekezleten megvitatták a szülők, általában jelen volt az önkormányzattól is egy munkatárs vagy egy képviselő. A bokrosítás kivétel nélkül heves ellenérzéseket váltott ki, és a hivatal munkatársai nem tudták meggyőzni a szülőket annak szükségességéről.
Az egyik anyuka gondolt egyet, és levelet írt minden óvoda SZMK elnökének. Javasolta, hogy gyűjtsenek a szülők aláírásokat a tervezet ellen. Másnap már gyakran csengett a telefonja, sorra jelentkeztek az ovik szülői munkaközösségei és pár nap alatt minden zuglói óvoda csatlakozott az aláírásgyűjtéshez. Az óvodavezetők a legtöbb helyen kifejezetten elzárkóztak az aláírásgyűjtő ívek faliújságra, vagy nyílt helyre történő kihelyezésétől, mert féltették az állásukat. Ennek ellenére csatlakoztak a szülők a kezdeményezéshez, az utolsó kapaszkodót látva, esetleg azért, mert úgy érezték, sehogy máshogy nem tudják a gyerekeik érdekeit képviselni, sehogy máshogy nem képesek hangot adni véleményüknek.
Szerveződés
Kialakult egy e-mail lista, amelyen minden óvodából legalább egy, de általában több szülő szerepelt. A kommunikáció így felgyorsult. A szülők április 8-ra megbeszélést hirdettek meg a Cserepesházba, melyre bejelentkezett az oktatásért felelős alpolgármester, Dr. Ferdinandy István is. A megbeszélés így fórummá vált, ahol a szülők kérdésekkel ostromolták az alpolgármestert, és kifejthették véleményüket. Itt ígérte meg az alpolgármester, hogy eljuttatja a szülőknek a szakértői anyagot, amely alapján az előterjesztés készült.
Időközben egyre több anyuka, mint megannyi jól felkészült Miss Marple (ahogy egyikük írta), böngészte a netet, az önkormányzat honlapját, szerződéseit, képviselő testületi üléseinek jegyzőkönyveit, kiadásokat, bevételeket. Mások összeszedték az aláírásokat, voltak, akik számításokat készítettek, illetve a jogi vonatkozásokat nézték át. (A szülők egyre duzzadó közössége változatos szakmai kört foglal magába, megtalálható köztük jogász, közgazdász, más kerületben dolgozó pedagógus, kutató, kortárs író, stb.) Ennek ellenére a bokrosítási tervezet mögött semmilyen gazdasági háttérszámításra nem derült fény.
A szülők minden képviselő részére levelet küldtek, hogy a képviselők ne szavazzák meg az összevonási tervezetet. A levelekhez óvodás gyerekrajzokat is mellékeltek. Mindeközben összesen mintegy ezerötszáz aláírást gyűjtöttek össze.
Eredmények
A személyes tárgyalások fontos szerepet töltenek be történetünkben. A szülők képviselői folyamatosan tartották a kapcsolatot Ferdinandy alpolgármesterrel, és többször is felkeresték őt a Polgármesteri Hivatalban. Egy alkalommal Papcsák Ferenc polgármester is fogadott minket. Április 19-én az óvodavezetőkkel közölték, hogy nem lesz bokrosítás, hanem a kisebb, 3-4 csoportos óvodákat fogják „párosítani”.
A szülői közösség úgy döntött, nem hagyja cserben a kis ovikat sem. Tovább folytak az egyeztetések, és május 5-én ismét egy fórumra került sor Ferdinandy alpolgármester és mintegy 40 zuglói szülő között. A heves, időnként indulatos vita du. 6 órától fél 10-ig tartott. Az alpolgármester végül megígérte, hogy meggondolja a párosítást, és személyesen, a helyszínen egyeztet a párosítani kívánt óvodavezetőkkel. Gazdasági számításokat a szülők továbbra sem láttak.
A fórum után néhány nappal a szülőkkel informálisan közölte az alpolgármester, hogy átdolgozzák a párosítási koncepciót is, és végül a technikai személyzet csökkentése (9 ember elküldése) maradt az előterjesztésben. Itt jelent meg először egy szám: ezzel 15,8 millió forintot takarít meg az önkormányzat.
A szülők együttműködésük jeléül nem személyi jellegű megtakarítási javaslatokat dolgoztak ki és továbbították azokat az alpolgármesternek.
2011. május 27-én a képviselők a testületi ülésen egyhangúlag megszavazták az előterjesztést, mely szerint nem lesz összevonás, hanem a technikai létszám csökken.
Hogyan tovább
Az óvodák bokrosítási ügye lezárult, illetve érzésünk szerint csak elnapolódott. Ezért továbbra is nagy szükség van Zuglóban az önkormányzattal szembeni civil kontrollra. A Zuglói Szülők Közössége hosszabb távra rendezkedik be. Célja, hogy biztosítsa a kerületben élő gyerekek tervezhető életét. Okulva az eddigi tapasztalatokból, nem hagyja abba a tárgyalásokat. (Június 2-án újabb szülői fórumra került sor Kovács Balázs alpolgármesterrel az oktatás finanszírozásáról). Szeretnénk, hogy az önkormányzat felelősen járjon el az oktatási intézmények témakörében, az iskolák, óvodák, bölcsődék további működését megfelelő feltételek között biztosítsa és a szakmai, civil és szülői csoportok bevonásával döntsön a támogatás módjáról, fejlesztésekről és az elvonásokról